Pątek – 09.04.2021r.

  • Idziemy na wycieczkę – ilustracja ruchowa do opowiadania.

Dzieci stoją swobodnie w rozsypce. Prowadzący odczytuje list od Matki Natury:

Drogie dzieci! Obserwuję Was od kilku dni. Zauważyłam, że potraficie segregować śmieci. Wiecie również, kto je od was odbiera i gdzie trafiają. Potraficie też robić różne ciekawe eksperymenty! Bardzo dużo już się nauczyłyście, ale to nie wszystko. Wstańcie, załóżcie na siebie ubrania (dzieci wstają i udają, że się ubierają). Wybierzemy się w kilka miejsc, gdzie króluję. Maszerujemy powoli i spokojnie (idą w miejscu, podnosząc kolana). Nagle zaczęło padać. Szybko! Biegniemy, musimy się schronić przed deszczem! (biegną w miejscu, następnie kucają, trzymając ręce nad głowami). O! Wychodzi słońce, możemy maszerować dalej. Wchodzimy do lasu, podziwiamy drzewa (przystają, rozglądając się po sali). Wiewiórka siedzi na gałęzi, spróbujcie jej dać orzeszka (wspinają się na palce). Maszerujemy dalej – doszliśmy na łąkę. Widzimy piękny kwiatek: schylamy się, aby go powąchać. Nieopodal widzę bociana, który odzywa się: kle, kle, kle. W trawie skacze żabka, odzywa się: kum, kum, kum. Maszerujemy dalej – doszliśmy nad rzekę: widać w niej ryby – są piękne! Próbujemy je nakarmić: udało się. Jesteśmy już zmęczeni, pora wracać do przedszkola. Maszerujemy bardzo powoli. Jesteśmy na miejscu, zdejmujemy płaszcze i buty, kładziemy się i odpoczywamy (kładą się na dywanie i zamykają oczy).

  • Kodeks Obrońcy Przyrody

Zadajemy pytanie:

– Gdzie zabrała nas Matka Natura na wycieczkę?

– Co zobaczyliśmy w tych miejscach?.

Zgodnie z odpowiedziami dziecka pokazujemy zdjęcia: lasu, łąki i rzeki.

LAS

ŁĄKA

RZEKA

Prosimy aby dziecko  razem z rodzicem wspólnie stworzyli „Kodeks Obrońcy Przyrody”, kolejno dla każdego środowiska, ustalamy zasady zachowania zgodnie z zasadami ochrony przyrody. Dziecko może narysować wybrane zasady.

Ważne, aby przy każdym ze środowisk poruszyć istotne kwestie.

– Las jest miejscem życia wielu ptaków, zwierząt i roślin. Drzewa pobierają zanieczyszczenia z powietrza, w zamian dając tlen, który jest potrzebny do oddychania. Z nich mamy też drewno i papier. W lesie można nazbierać jagód i jadalnych grzybów. W lesie nie wolno: łamać gałęzi, rozpalać ognisk, płoszyć zwierząt, śmiecić, hałasować.

– Rzeka jest miejscem zamieszkania ryb i źródłem wody pitnej, tylko trzeba ją oczyścić. Nad rzeką nie wolno: wrzucać śmieci do wody, brudzić wody w inny sposób, kąpać się, gdy jest to zabronione, hałasować.

– Łąka jest miejscem życia wielu roślin i zwierząt. Na łące nie wolno: zrywać kwiatów chronionych, śmiecić, hałasować, niszczyć trawy.

– Dom jest miejscem naszego życia. W domu powinniśmy: oszczędzać energię elektryczną (gasić światło, wyłączać telewizor), segregować śmieci, zakręcać wodę, dbać o zwierzęta domowe, na zakupy zabierać torbę papierową lub materiałową.

Wykonujemy zadanie z karty pracy str. 45

Dziecko opowiada co widzi na obrazkach,  na każdym rysunku przedstawiającym niewłaściwe zachowania umieszcza naklejkę przedstawiającą właściwe zachowanie. Chętne opowiada, jak w inny sposób można chronić przyrodę. Na koniec rysuje po śladzie kosze na śmieci.

  • Szumiący las – zabawa ruchowa

Dziecko spaceruje swobodnie po sali. Na słowa: Szumi las, staje w rozkroku, unosi ramiona i, kołysząc nimi, naśladuje szum lasu: szszszszsz.

  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych: Wykorzystajmy odpady

Pomoce:  gazeta , puszka po napojach, rolka po papierze toaletowym, kocyk

I. Stopy złączone, palce stóp podkurczone, ręce ułożone w „skrzydełka”. Prowadzący nawiązuje do tematu, zachęca dziecko do dbałości o środowisko, przypomina, jakie produkty mogą posłużyć do recyklingu, pokazuje niektóre z nich. Proponuje, aby przed wrzuceniem do odpowiedniego pojemnika do segregowania śmieci wykorzystać je raz jeszcze, tym razem w zabawie.

„ Zbieramy  śmieci” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko biega po sali. Na hasło: Zbieramy śmieci – schylają się i udają , że zbierają śmieci . Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

II. Ćwiczenia z puszką po napojach

– Czworakowanie z popychaniem przed sobą puszki – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko pokonuje wyznaczoną przez rodzica trasę na czworakach, popychając przed sobą puszkę raz jedną, raz drugą ręką.

– Przekładanie puszki stopami – ćwiczenie mięśni brzucha i stóp. Dziecko, siedząc w siadzie ugiętym, chwyta stopami stojącą przed nimi puszkę, obraca ją i stawia ponownie. Ćwiczenie trwa około minuty.

– Stawianie puszki za głową – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko w siadzie ugiętym chwyta stopami puszkę, wykonuje leżenie przewrotne i ustawia puszkę za głową. Następnie chwyta puszkę i z powrotem wraca do siadu ugiętego.

Ćwiczenia z papierem.ƒ

Ślizg z dmuchaniem rolki po papierze toaletowym – ćwiczenie oddechowe. Dziecko w leżeniu przodem na kocyku wykonuje ślizg po wyznaczonej przez rodzica trasie, dmuchając na leżącą przed sobą rolkę po papierze toaletowym.

– Rzucanie papierowymi kulami do celu – ćwiczenie obręczy barkowej. Dziecko robi   z gazety kulę i rzuca do wskazanego przez rodzica celu. Ćwiczenie wykonuje na zmianę raz prawą, raz lewą ręką.

– Darcie gazety w leżeniu przodem – ćwiczenie mięśni grzbietu i karku. Dziecko

w leżeniu przodem rozwija papierowe kule i, unosząc klatkę piersiową i ręce, rozdzierają gazetę na drobne kawałki.

– Zbieranie stopami skrawków papieru – ćwiczenie stóp. Dziecko chwyta stopami skrawki papieru i zanosi na wyznaczone przez rodzica miejsce.

III.ƒ Marsz we wspięciu na palcach – ćwiczenie uspokajające i oddechowe. Dziecko maszeruje we wspięciu na palcach między przeszkodami, głęboko oddychając. Po zakończeniu zajęć dziecko segreguje wszystkie użyte przedmioty i wrzuca je do odpowiednich pojemników.

 

Język Angielski – 09.04.2021r.

1. „Hello!”- śpiewamy dobrze nam znaną piosenkę

https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

2. „Animals”- utrwalamy nazwy zwierząt egzotycznych

tiger /tajger/ – tygrys

elephant /elefant/- słoń

parrot /parot/ – papuga

giraffe /dżiraf/ – żyrafa

zebra /zibra/- zebra

3. „Posłuchaj i wskaż”- zabawa

Rodzic rozkłada na podłodze karty obrazkowe ze zwierzątkami. Następnie wypowiada dowolne słowo, np. a tiger /e tajger/ . Zadaniem dziecka jest powtórzenie danego słowa i wskazanie odpowiedniej karty.

4. „Wyścigi”- zabawa

Rodzic rozkłada w różnych miejscach w pokoju karty obrazkowe ze zwierzątkami. Następnie wypowiada dowolne słowo, np. a parrot /e parot/ . Zadanie dziecka polega na odnalezieniu odpowiedniego obrazka i przyniesieniu go Rodzicowi

5. „Board game”- gra planszowa dla całej Rodziny

Zasady gry: Potrzebujemy kostkę oraz pionki. Zaczyna najmłodszy gracz. Dziecko podaje nazwę obrazka, na którym zatrzymał się pionek

Oznaczenia:

– pole czerwone- wracasz na start

– pole niebieskie- masz dodatkowy rzut kostką

– pole żółte- tracisz jedną kolejkę

– różowe lub czerwone strzałki- wskazują na jakie pole należy przejść

Zał 1 j. angielski Słoneczka