Pątek – 09.04.2021r.

  1. „Jaka jest rola pogody?”– określanie roli słońca, deszczu, wiatru oraz ich pozytywnej i negatywnej siły.

Dziecko podaje przykłady pozytywnej roli słońca: daje światło, ciepło, ogrzewa, suszy mokre ubrania, dzięki niemu rośniemy oraz jego negatywnych działań: jeśli zbyt mocno świeci – występuje upał i susza, brak wody.

Dziecko omawia pozytywne działanie wiatru (suszy pranie, w upalne dni przyjemnie chłodzi, przenosi pyłki, nasiona, dzięki niemu powstają odnawialne źródła energii – elektrownie wiatrowe) oraz jego negatywne działanie (huragany, trąby powietrzne niszczą wszystko, przewracają budowle).

Dziecko podaje przykłady pozytywnej roli deszczu:  jest potrzebny do podlewania roślin, do napełniania zbiorników, do picia dla zwierząt oraz jego negatywnych działań:  jest go za dużo – grożą nam powodzie, jeśli zaś za mało grożą nam susze, brak życia.

 

  1. „Ciepło, zimno” – zabawa ruchowa.

Dziecko szuka ukrytej przez Rodzica kropelki (niebieski klocek) zgodnie z poleceniami. Słowo „ciepło” oznacza dobry kierunek szukania, „zimno” – niewłaściwy.

 

  1. „Przekładaniec pogodowy” – układanie sylwet stosownie do poleceń dotyczących orientacji przestrzennej (zał.1)

Zał. 09.04.2021 Krasnoludki

Wersja I. Rodzic daje dziecku jedno słoneczko i dwie chmurki. Dziecko układa

sylwety stosownie do poleceń, np.:

– słoneczko na chmurce,

– słoneczko nad chmurą,

– chmurę przed słoneczkiem,

– chmurę za słoneczkiem,

– słoneczko pod chmurą,

– słoneczko obok chmury,

– słoneczko z prawej strony,

– słoneczko pomiędzy chmurami.

Wersja II. Dziecko układa dowolnie symbole słońca i chmury, a następnie kolejno nazywa swoje układy przestrzenne. Rodzic sprawdza poprawność.

 

  1. „Szumi, szumi”– zabawa ruchowa do treści rymowanki

Szumi, szumi, szumi deszcz…

(dziecko przesuwa dłońmi z góry na dół, przebierając paluszkami)

Policz krople, jeśli chcesz.

(udaje, że przelicza krople deszczu, kilka razy uderzając palcem wskazującym w powietrzu)

Wiu, wiu, wieje wiatr…

(unosi ręce do góry i kołysze się na boki)

Szaro-bury cały świat.

(przykłada dłoń do czoła i mruży oczy)

Grzmot, grzmot, burza grzmi,

(klaszcze i tupie po dwa razy)

jakby miała humor zły.

(palcem „rysuje” na buzi „podkówkę”)

Ciii, ciii, ustał wiatr.

(przykłada dłonie do uszu, nasłuchuje)

I spokojny znów jest świat.

(przykłada palec wskazujący do ust)

Burza już się oddaliła

(maszeruje w miejscu)

i tęcza na niebie się pojawiła.

(ramionami kreśli w powietrzu łuk)

  1. „Pogodowe rysowanki” – uzupełniania zadań w kartach pracy (6latki,s. 79, 5latki, 56)
  1. Ćwiczenia gimnastyczne

https://www.youtube.com/watch?v=9lZviQRE6dQ&list=PLHAKYSUVjpEDUhVP64bO35P8EWpU-hEHR&index=5

 

 

Język Angielski  – 09.04.2021r.

  1. „Hello!”- śpiewamy dobrze nam znaną piosenkę

https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

  1. „What`s the weather like?” /łots de łeder lajk/- utrwalamy słowa związane z pogodą

cloudy /klałdi/ – pochmurno

sunny /sani/ – słonecznie

rainy /rejni / -deszczowo

snowy /snołi/ – śnieżnie

windy / łindi/ – wietrznie

stormy /stormi/- burzowo

  1. „Posłuchaj i wskaż”- zabawa

Rodzic rozkłada na stole karty obrazkowe z pogodą. Następnie wypowiada dowolne słowo, np. it’s rainy /its rejni/. Zadaniem dziecka jest powtórzenie danego słowa i wskazanie odpowiedniej karty.

 

  1. „Gdzie jest?” – zabawa tupu ciepło-zimno

Rodzic chowa w pokoju obrazki z symbolami pogody, następnie woła dziecko, którego zadaniem jest odnaleźć je na podstawie instrukcji Rodzica- it’s cold /its kold/ zimno, it’s warm /its łorm/ ciepło, it’s hot /its hot/ gorąco . Stosujemy określenia it’s cold kiedy dziecko jest daleko od ukrytego obrazka, it’s warm kiedy dziecko zbliża się do ukrytego obrazka, a it’s hot kiedy dziecko jest bardzo blisko ukrytego obrazka. Gdy dziecko odnajdzie ukryty obrazek nazywa go w j. angielskim.

 

  1. „What’s the weather”- zabawa ruchowa przy piosence

https://www.youtube.com/watch?v=KUSbazn3STo&feature=youtu.be

What’s the weather? Jaka jest pogoda?

– Dziecko rozkłada ręce

All together! Wszyscy razem

–Dziecko rękoma rysuje koło

Look it’s windy,  Patrz, jest wietrznie

– Dziecko naśladuje drzewa rękoma, które uginają się pod naporem wiatru

Fly a kite, Puśćmy latawiec

– Dziecko biega po pokoju i naśladuje puszczanie latawca

Look it’s rainy,  Patrz, jest deszczowo

– Dziecko naśladuje deszcz, rusza palcami od góry do dołu

Jump in the puddles, Skaczmy po kałużach

– Dziecko naśladuje skoki po kałużach

Look it’s sunny, Patrz, jest słonecznie

– Dziecko wkręca tzw. „żarówki” rękoma

Let’s go swimming, Idźmy popływać

– Dziecko naśladuje pływanie

Look it’s snowy, Patrz jest śnieżnie

– Dziecko zatacza dłońmi koła

Catch a snowflake,Łapmy śnieżynki

– Dziecko naśladuje łapanie śnieżynek na język

What’s the weather? Jaka jest pogoda?

– Dziecko rozkłada ręce