Pątek – 09.04.2021r.
- „Jaka jest rola pogody?”– określanie roli słońca, deszczu, wiatru oraz ich pozytywnej i negatywnej siły.
Dziecko podaje przykłady pozytywnej roli słońca: daje światło, ciepło, ogrzewa, suszy mokre ubrania, dzięki niemu rośniemy oraz jego negatywnych działań: jeśli zbyt mocno świeci – występuje upał i susza, brak wody.
Dziecko omawia pozytywne działanie wiatru (suszy pranie, w upalne dni przyjemnie chłodzi, przenosi pyłki, nasiona, dzięki niemu powstają odnawialne źródła energii – elektrownie wiatrowe) oraz jego negatywne działanie (huragany, trąby powietrzne niszczą wszystko, przewracają budowle).
Dziecko podaje przykłady pozytywnej roli deszczu: jest potrzebny do podlewania roślin, do napełniania zbiorników, do picia dla zwierząt oraz jego negatywnych działań: jest go za dużo – grożą nam powodzie, jeśli zaś za mało grożą nam susze, brak życia.
- „Ciepło, zimno” – zabawa ruchowa.
Dziecko szuka ukrytej przez Rodzica kropelki (niebieski klocek) zgodnie z poleceniami. Słowo „ciepło” oznacza dobry kierunek szukania, „zimno” – niewłaściwy.
- „Przekładaniec pogodowy” – układanie sylwet stosownie do poleceń dotyczących orientacji przestrzennej (zał.1)
Wersja I. Rodzic daje dziecku jedno słoneczko i dwie chmurki. Dziecko układa
sylwety stosownie do poleceń, np.:
– słoneczko na chmurce,
– słoneczko nad chmurą,
– chmurę przed słoneczkiem,
– chmurę za słoneczkiem,
– słoneczko pod chmurą,
– słoneczko obok chmury,
– słoneczko z prawej strony,
– słoneczko pomiędzy chmurami.
Wersja II. Dziecko układa dowolnie symbole słońca i chmury, a następnie kolejno nazywa swoje układy przestrzenne. Rodzic sprawdza poprawność.
- „Szumi, szumi”– zabawa ruchowa do treści rymowanki
Szumi, szumi, szumi deszcz…
(dziecko przesuwa dłońmi z góry na dół, przebierając paluszkami)
Policz krople, jeśli chcesz.
(udaje, że przelicza krople deszczu, kilka razy uderzając palcem wskazującym w powietrzu)
Wiu, wiu, wieje wiatr…
(unosi ręce do góry i kołysze się na boki)
Szaro-bury cały świat.
(przykłada dłoń do czoła i mruży oczy)
Grzmot, grzmot, burza grzmi,
(klaszcze i tupie po dwa razy)
jakby miała humor zły.
(palcem „rysuje” na buzi „podkówkę”)
Ciii, ciii, ustał wiatr.
(przykłada dłonie do uszu, nasłuchuje)
I spokojny znów jest świat.
(przykłada palec wskazujący do ust)
Burza już się oddaliła
(maszeruje w miejscu)
i tęcza na niebie się pojawiła.
(ramionami kreśli w powietrzu łuk)
- „Pogodowe rysowanki” – uzupełniania zadań w kartach pracy (6latki,s. 79, 5latki, 56)
- Ćwiczenia gimnastyczne
https://www.youtube.com/watch?v=9lZviQRE6dQ&list=PLHAKYSUVjpEDUhVP64bO35P8EWpU-hEHR&index=5
Język Angielski – 09.04.2021r.
- „Hello!”- śpiewamy dobrze nam znaną piosenkę
https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8
- „What`s the weather like?” /łots de łeder lajk/- utrwalamy słowa związane z pogodą
cloudy /klałdi/ – pochmurno
sunny /sani/ – słonecznie
rainy /rejni / -deszczowo
snowy /snołi/ – śnieżnie
windy / łindi/ – wietrznie
stormy /stormi/- burzowo
- „Posłuchaj i wskaż”- zabawa
Rodzic rozkłada na stole karty obrazkowe z pogodą. Następnie wypowiada dowolne słowo, np. it’s rainy /its rejni/. Zadaniem dziecka jest powtórzenie danego słowa i wskazanie odpowiedniej karty.
- „Gdzie jest?” – zabawa tupu ciepło-zimno
Rodzic chowa w pokoju obrazki z symbolami pogody, następnie woła dziecko, którego zadaniem jest odnaleźć je na podstawie instrukcji Rodzica- it’s cold /its kold/ zimno, it’s warm /its łorm/ ciepło, it’s hot /its hot/ gorąco . Stosujemy określenia it’s cold kiedy dziecko jest daleko od ukrytego obrazka, it’s warm kiedy dziecko zbliża się do ukrytego obrazka, a it’s hot kiedy dziecko jest bardzo blisko ukrytego obrazka. Gdy dziecko odnajdzie ukryty obrazek nazywa go w j. angielskim.
- „What’s the weather”- zabawa ruchowa przy piosence
https://www.youtube.com/watch?v=KUSbazn3STo&feature=youtu.be
What’s the weather? Jaka jest pogoda?
– Dziecko rozkłada ręce
All together! Wszyscy razem
–Dziecko rękoma rysuje koło
Look it’s windy, Patrz, jest wietrznie
– Dziecko naśladuje drzewa rękoma, które uginają się pod naporem wiatru
Fly a kite, Puśćmy latawiec
– Dziecko biega po pokoju i naśladuje puszczanie latawca
Look it’s rainy, Patrz, jest deszczowo
– Dziecko naśladuje deszcz, rusza palcami od góry do dołu
Jump in the puddles, Skaczmy po kałużach
– Dziecko naśladuje skoki po kałużach
Look it’s sunny, Patrz, jest słonecznie
– Dziecko wkręca tzw. „żarówki” rękoma
Let’s go swimming, Idźmy popływać
– Dziecko naśladuje pływanie
Look it’s snowy, Patrz jest śnieżnie
– Dziecko zatacza dłońmi koła
Catch a snowflake,Łapmy śnieżynki
– Dziecko naśladuje łapanie śnieżynek na język
What’s the weather? Jaka jest pogoda?
– Dziecko rozkłada ręce