Wtorek – 13.04.2021r.

  • Co to jest wszechświat? – rozmowa kierowana połączona z pokazem.

Dziecko odpowiada na pytania:

– Gdzie mieszkamy?

– Jak się nazywa nasza miejscowość, kraj i kontynent?

– Jak nazywa się planeta, na której mieszkamy?

– W jakim miejscu znajduje się nasza planeta?.

Pokazujemy  po kolei zdjęcia Słońca i planet .

Doskonale wiecie, gdzie mieszkacie, znacie nazwę swojej miejscowości i kraju. Teraz zabiorę Cię w podróż po Układzie Słonecznym. Układ Słoneczny jest w ciągłym ruchu. Czy  wiesz , jak nazywa się ogromna gwiazda, która oświetla planety swoim światłem i jest w centrum tego układu? Wokół niej krążą planety, ich księżyce i komety. Tak, to Słońce! Jego najbliższym, a zarazem najmniejszym sąsiadem jest planeta Merkury. Jest to bardzo mała planeta. Obok Merkurego krąży planeta Wenus, która jest otoczona chmurami i dzięki temu jest na niej najgoręcej ze wszystkich planet! Następną planetą Układu Słonecznego jest planeta, na której mieszkamy, czyli jaka? Tak, to Ziemia! Ziemia jest jedyną planetą, na której występuje płynna woda i tlen, którego potrzebujemy do oddychania. Sąsiadem naszej planety jest Mars, który jest nazywany czerwoną planetą, bo ma taki kolor. Obok Marsa krąży Jowisz, który jest największą planetą w Układzie Słonecznym. Dwa razy większy niż wszystkie planety razem wzięte! Sąsiadem Jowisza jest Saturn, który ma bardzo dużo otaczających go pierścieni. Siódmy w kolejności od Słońca jest Uran. Uran jest planetą koloru niebieskiego. Na samym końcu jest Neptun. Oprócz tych wszystkich planet wokół Słońca krążą też gwiazdy, asteroidy i komety. Brawo! Podróż z Tobą to wielka przyjemność.

 Zamiast tego opowiadania możemy pokazać film :

Układ Słoneczny dla dzieci – 123 Edukacja

 https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU

 

Wykonujemy zadanie z karty pracy str. 37

Znam nazwy planet – dziecko przykleja brakujące planety wokół Słońca: miejsce wklejenia wskazuje pierwsza litera planety oraz jej kolor. Po wykonanej pracy dziecko dorysowuje gwiazdki: najpierw od największej do najmniejszej, później od najmniejszej do największej.

  • Start rakiety – zabawa ruchowo-naśladowcza.

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym,  „uruchamia silnik rakiety, przekręcając kluczyk w stacyjce”. Dziecko najpierw powoli, później coraz szybciej uderza dłońmi o kolana. Na hasło: Rakieta wystartowała – wstaje i skacze w miejscu, unosząc ręce.

  • ƒZabawy z literami „F” i „f” – synteza i analiza słuchowa wyrazów, określenie głoski miejsca „f” w wyrazie, zapoznanie z obrazem liter „F” i „f”.

Czytamy  wiersz :

                 F jak foka

Kupiła foczka suknię z falbanką

 I fioletowe, fikuśne wdzianko.

W nowej fryzurze i fatałaszkach

 Poszła na festyn, by zjeść fistaszka.

Tam fundowano różne frykasy:

Fasolę, figi, flaczki, kiełbasy.

Faworki oraz z flądry filety…

A foczka zjadła wszystko, niestety.

Finał obżarstwa wyjawić muszę

– Na futrze frędzle i chory brzuszek.

                                                                    Anna Edyk-Psut

 

Po zakończeniu recytacji zadajemy kilka krótkich pytań:

– Kto był głównym bohaterem wiersza?

-Czego najadła się foka?

– Jaki był finał obżarstwa?

-Jakie jeszcze wyrazy na literę „f” występowały w wierszu?.

Podzielimy słowo „ foka ” na sylaby :  fo-ka

Jaką głoskę słyszymy na początku wyrazu?  ( f )

Następnie  prezentujemy  litery „F” i „f”, a dzieci opisują ich kształt i wygląd oraz wymieniają przedmioty, które kojarzą im się z tą literą. Próbują „rysować” literę w powietrzu i na dywanie.

 

      F     f   

 

Wykonujemy zadanie z karty pracy str. 63

 Dziecko rysuje po śladzie fokę i fasolę oraz otacza pętlami wszystkie litery „f”, które widzi na ilustracji. Potem dorysowuje obrazek, którego nazwa rozpoczyna się literą „f” i dokonują samooceny pracy.