Czwartek – 15.04.2021r.

  1. „Astronauta i Astronom”- zapoznanie z zawodami

Astronauta inaczej zwany kosmonautą to osoba, która odbywa loty kosmiczne w kosmos, rakietą lub promem kosmicznym. Aby astronauta mógł polecieć w kosmos musi być do tego odpowiednio przeszkolony i takie szkolenie trwa bardzo długo. W kosmosie astronauci muszą mieć specjalny kombinezon – skafander kosmiczny, który waży 120  kg.   

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Wisoff_on_the_Arm_-_GPN-2000-001069.jpg

Skafander  kosmiczny  oraz hełm chronią astronautów przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym oraz przed poruszającymi się z olbrzymią prędkością cząstkami pyłu kosmicznego. Najczęściej   są białe wewnątrz hełmu krąży tlen, żeby zapobiec parowaniu przyciemnionej osłony na twarz. Środkowe  warstwy skafandra są nadmuchane, co chroni organizm przed działaniem próżni. Wewnętrzna  poszewka skafandra posiada rurki z wodą, żeby ogrzewać lub chłodzić ciało astronauty. Plecak  zawiera zapas powietrza do oddychania oraz urządzenia kontrolujące. Rękawice  mają silikonowo-gumowe palce, które umożliwiają astronaucie kontakt dotykowy z przedmiotami lub narzędziami. Skafander  wyposażony jest także w rurkę dostarczającą napoje. Obok astronauty mamy również kogoś, kto nazywa się astronom. To  człowiek, który zajmuje się badaniem kosmosu czyli planet i innych ciał niebieskich, ale nie może lecieć w kosmos. Robi to z Ziemi, za pomocą specjalnych przyrządów takich jak na przykład teleskop, czyli urządzenie, które służy do obserwacji odległych obiektów w kosmosie.

  1. „Ciekawostki ze świata astronomii” – oglądanie filmu na temat życia astronautów na stacji kosmicznej:

 https://www.youtube.com/watch?v=LBSlFGbYmzo

  1. „Astronauta”- zabawa ruchowa z rymowanką

Rodzic czyta rymowankę, a dziecko naśladuje ruchem jej treść

Astronauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada.

Ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta sie już wznosi,

by wędrować po kosmosie.

  1. „Kosmiczne zadania” – wykonanie zadań w kartach pracy ( 6latki, s.55, 5-latki, s.36)
  1. „ Astronauta – praca plastyczna.

Potrzebne będą : papierowy talerzyk lub wycięte koło,  folia aluminiowa, czarna lub granatowa kartka, papier kolorowy, guziki lub wycięte małe koła, gwiazdki, klej, nożyczki.

Wykonanie:

Z papierowego talerzyka  wycinamy w środku koło. Powstałą obręcz owijamy folią aluminiową. Z foli wycinamy i naklejamy na czarną kartkę pozostałe elementy astronauty (tułów, ręce, nogi). Z kolorowego papieru wycinamy prostokąt i naklejamy na niego guziki. Gwiazdy również robimy z guzików.

https://pracaplastyczna.pl/index.php/kosmos/1437-kosmonauta-2

  1. „Grawitacja”- zabawa ruchowa

Na podłodze Rodzic rozkłada kawałki folii aluminiowej (pola grawitacyjne) i włączą dowolną muzykę.  Kiedy  muzyka gra dziecko swobodnie lata po kosmosie, przerwa w muzyce oznacza pojawienie się czarnej dziury, więc trzeba jak najszybciej znaleźć się w polu grawitacyjnym, żeby nie odlecieć za daleko od statku. (dziecko ustawia się na folii). Zabawę powtarzamy.

  1. „W układzie słonecznym”- wysłuchanie i utrwalenie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI