Czwartek – 08.04.2021r.

  1. „Kapryśna pogoda” – słuchanie wiersza

Kapryśna pogoda

Siedzi natura i myśli sobie.

Och, ja tu zaraz porządek zrobię.

Wnet pory roku do niej przygnały

i różne aury zaplanowały.

Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,

słoneczko coraz mocnej przygrzewa.

Często śnieg z deszczem i grad popada,

jednak dni ciepłych znaczna przewaga.

Lato przychodzi zaraz po wiośnie.

Wszyscy witają lato radośnie.

Czyściutkie niebo, upały duże

zachody słońca i groźne burze.

Razem z jesienią ulewne deszcze.

Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.

Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,

słońce ukryte ciągle za chmurą.

A kiedy zima sroga przybędzie,

lekki, puszysty śnieg sypać będzie.

Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,

będą panować wtedy na świecie

Rodzic rozpoczyna rozmowę na temat treści wiersza: Kto był głównym bohaterem? Jakie postacie wezwała do siebie natura? Jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku? Opisz pogodę w poszczególnych porach roku. Dziecko odpowiada na pytania. Następnie wykonuje zadanie w kartach pracy (6latki, s.74-75, 5latki, s.53)

  1. „Co robisz w taką pogodę?” – zabawa twórcza.

Rodzic włącza dowolną muzykę, dziecko porusza się po dywanie w jej rytm.  Na przerwę w muzyce Rodzic wymienia dowolną pogodę, dziecko  pokazuje czynność, jaką wykonuje podczas takiej pogody, np. słońce – dziecko biega, opala się, pływa; padający deszcz – ogląda książki, układa klocki, idzie na spacer z parasolem, skacze po kałużach itp.

  1. „Czy wiesz, jak się ubrać i zachować w czasie określonej pogody?” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic demonstruje różnego rodzaju ubiory. Zadaniem dziecka jest nazwanie rodzajów ubrań oraz ich posegregowanie według kryterium dopasowania do pory roku. Następnie dziecko segreguje ubrania według kryterium symbolu pogodowego: na deszczowe dni, słoneczne, wietrzne, zimowe. Podaje konsekwencje zdrowotne niedostosowania ubioru do pogody. Następnie wykonuje zadanie w kartach pracy (6latki, s.76)

  1. „Katalog ubrań na każdą pogodę” – praca plastyczna – kolaż.

Zadaniem dziecka jest zaprojektowanie stroju odpowiadającego porze roku lub określonemu typowi pogody. Ze zgromadzonych katalogów ubrań, magazynów mody, reklam z ubraniami wycina poszukiwane elementy, np. spodnie, kurtkę, twarz modela, buty. Następnie wszystkie elementy komponuje w jedną całość, nakleja na kartkę i zaznacza, na jaką porę roku strój jest przeznaczony.

  1. „Rozmrażanie i zamrażanie” – zabawa ruchowa.

Dziecko ustawia się w dowolnym miejscu w pokoju. Rodzic zamienia je w lodową figurę. Zabawie towarzyszy dowolna muzyka. Podczas jej trwania Rodzic wymienia części ciała, które stopniowo odmarzają, np. głowa, dłoń, ręka, stopa. Te części ciała, które już się odmroziły, poruszają się w rytm muzyki. Wszystkie pozostałe części ciała muszą zostać nieruchome. Rodzic odwrotnie postępuje w przypadku zamrażania. Unieruchamia poszczególne części ciała z zabawy.

  1. „Deszcz, śnieg, wiatr i słońce”– nauka piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=pptRuejoWOY