Czwartek – 08.04.2021r.
- „Kapryśna pogoda” – słuchanie wiersza
Kapryśna pogoda
Siedzi natura i myśli sobie.
Och, ja tu zaraz porządek zrobię.
Wnet pory roku do niej przygnały
i różne aury zaplanowały.
Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,
słoneczko coraz mocnej przygrzewa.
Często śnieg z deszczem i grad popada,
jednak dni ciepłych znaczna przewaga.
Lato przychodzi zaraz po wiośnie.
Wszyscy witają lato radośnie.
Czyściutkie niebo, upały duże
zachody słońca i groźne burze.
Razem z jesienią ulewne deszcze.
Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.
Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,
słońce ukryte ciągle za chmurą.
A kiedy zima sroga przybędzie,
lekki, puszysty śnieg sypać będzie.
Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,
będą panować wtedy na świecie
Rodzic rozpoczyna rozmowę na temat treści wiersza: Kto był głównym bohaterem? Jakie postacie wezwała do siebie natura? Jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku? Opisz pogodę w poszczególnych porach roku. Dziecko odpowiada na pytania. Następnie wykonuje zadanie w kartach pracy (6latki, s.74-75, 5latki, s.53)
- „Co robisz w taką pogodę?” – zabawa twórcza.
Rodzic włącza dowolną muzykę, dziecko porusza się po dywanie w jej rytm. Na przerwę w muzyce Rodzic wymienia dowolną pogodę, dziecko pokazuje czynność, jaką wykonuje podczas takiej pogody, np. słońce – dziecko biega, opala się, pływa; padający deszcz – ogląda książki, układa klocki, idzie na spacer z parasolem, skacze po kałużach itp.
- „Czy wiesz, jak się ubrać i zachować w czasie określonej pogody?” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic demonstruje różnego rodzaju ubiory. Zadaniem dziecka jest nazwanie rodzajów ubrań oraz ich posegregowanie według kryterium dopasowania do pory roku. Następnie dziecko segreguje ubrania według kryterium symbolu pogodowego: na deszczowe dni, słoneczne, wietrzne, zimowe. Podaje konsekwencje zdrowotne niedostosowania ubioru do pogody. Następnie wykonuje zadanie w kartach pracy (6latki, s.76)
- „Katalog ubrań na każdą pogodę” – praca plastyczna – kolaż.
Zadaniem dziecka jest zaprojektowanie stroju odpowiadającego porze roku lub określonemu typowi pogody. Ze zgromadzonych katalogów ubrań, magazynów mody, reklam z ubraniami wycina poszukiwane elementy, np. spodnie, kurtkę, twarz modela, buty. Następnie wszystkie elementy komponuje w jedną całość, nakleja na kartkę i zaznacza, na jaką porę roku strój jest przeznaczony.
- „Rozmrażanie i zamrażanie” – zabawa ruchowa.
Dziecko ustawia się w dowolnym miejscu w pokoju. Rodzic zamienia je w lodową figurę. Zabawie towarzyszy dowolna muzyka. Podczas jej trwania Rodzic wymienia części ciała, które stopniowo odmarzają, np. głowa, dłoń, ręka, stopa. Te części ciała, które już się odmroziły, poruszają się w rytm muzyki. Wszystkie pozostałe części ciała muszą zostać nieruchome. Rodzic odwrotnie postępuje w przypadku zamrażania. Unieruchamia poszczególne części ciała z zabawy.
- „Deszcz, śnieg, wiatr i słońce”– nauka piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=pptRuejoWOY