Środa – 31.03.2021r.

  1. „Po co jest deszcz?”- rozmowa dotycząca treści wiersza pt. „Deszcz”. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania: Co robi się mokre, kiedy pada deszcz?, Co może się stać, kiedy deszcz nas przemoczy?, Czy wszyscy nie lubią deszczu?, Kto się cieszy z deszczu?

Deszcz”

Gwałtu, rety! Co się dzieje?!!

Z nieba znów jak z cebra leje!

Deszcz przemoczył w parku ławki,

Kosz na śmieci i huśtawki,

Zrosił nowy szyld w hotelu,

A pieczarce zmył kapelusz…

Chyba zaraz humor stracę!

Gdy poszedłem z psem na spacer,

Dopadł mnie paskudny katar,

A Burkowi zmokła łata!

A w dodatku nikt dokoła

Nie rozumie mej niedoli:

Ani morze parasoli,

Ani drzewa,

Ani krzaki…

Z gniazdek wyfrunęły ptaki –

W deszczu piórka sobie myją

I deszczówkę z kałuż piją.

Klon z radości się zieleni,

a dżdżownica wyszła z ziemi…

Chyba wszystkich ten deszcz cieszy!

Oczywiście oprócz pieszych…

 

  1. „Co wspólnego ma deszcz z cytryną? – zabawa badawcza, opisywanie cech cytryny.

Rodzic pokazuje cytrynę i mówi, że deszcz ma cechę wspólną z cytryną. Dziecko określa cechy cytryny i próbuje określić, która z nich pasuje do deszczu. Rodzic kroi cytrynę i wyciska z niej sok do kubeczka. Dziecko obserwuje pierwszą wspólną cechę – obie rzeczy są mokre. Na koniec dziecko próbuje  odrobinę soku z cytryny, określa jej smak, a Rodzic informuje, ze deszcz może mieć, tak jak cytryna, odczyn kwaśny.

Zwykły, czysty deszcz nie jest szkodliwy dla natury, ale zanieczyszczenia powietrza  powodują, że deszcz robi się kwaśny i wówczas szkodzi przyrodzie. Opady niszczą warstwę znajdującą się na liściach. Bez tej warstwy woda bardzo szybko paruje z liści, w rezultacie czego rośliny zielone się wysuszają. Zaczynają chorować, a ich liście (igły) żółkną i opadają. Kwaśne deszcze mają również  niekorzystny wpływ na gleby. Kwas wypłukuje z nich wapń. Pozbawione wapnia grunty stają się niezdatne do uprawy. Ziemia robi się jałowa. W takiej nieżyznej  ziemi rośliny umierają. Również jeziora cierpią z powodu kwaśnych deszczy. Giną w nich rośliny i zwierzęta, zwłaszcza ryby, które potrzebują czystej wody (pstrągi i łososie).

  1. „Litera J”- prezentacja nowej litery małej i wielkiej, pisanej i drukowanej

– omówienie kształtu litery,

– pisanie litery ręką w powietrzu, na dywanie, na tacce z kaszą manną,

 –układanie kształtu litery „j” na kartce z kawałków włóczki, guzików, koralików,

–  wymienianie wyrazów z „j”  na początku wyrazu, w środku, na końcu

–  wykonywanie następujących zadań: ułóż zdanie z wyrazem – jajecznica, podaj wyraz rymujący się ze słowem jeleń, podaj zdrobnienie od słowa jajko, podziel na sylaby – jogurt, podziel na głoski wyraz –jojo.

–  czytanie głoski „j” w połączeniu z samogłoskami: ja, je, ji, jo, ju, jy, aj, ej, ij, oj, uj, yj.

–  wykonanie zadania w karcie pracy (6latki, s.60-62, 5latki s.64)

  1. „Dziecięce J”- zabawa ruchowa

Dziecko porusza się przy dźwiękach muzyki. Na przerwę w utworze zadaniem dziecka jest ułożenie swojego ciała tak, aby przypominał wyglądem literę „j”.  Zabawę powtarzamy.

  1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem gazet i kartonu

– Zabawa orientacyjno – porządkowa – Dziecko biega swobodnie przy dźwiękach muzyki, gdy dźwięk umilknie wykonuje polecenia: podejdź do gazety skradając się, podejdź do gazety skacząc jak piłeczka, podejdź do gazety tupiąc, podejdź do gazety skacząc na jednej nodze, podejdź do gazety na czworakach

– Ćwiczenia z gazetą:

„Czapeczka” – marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła.

„Wokół gazety” – marsz wokół gazety, na przerwę (klaśnięcie) zatrzymuje się i kuca na gazecie.

„Skoki” -przeskoki nad gazetą (obunóż, jednonóż).

„Ruszająca gazeta” – siad klęczny – gazeta leży przed dzieckiem. Dłonie oparte na gazecie – przesuwanie gazety (do przodu, do tyłu), powrót do pozycji wyjściowej.

„Rolki” – kartony ułożone pod stopami, naśladuje jazdę na rolkach.

„Jazda na gazecie” – (siad na gazecie lub kartce A4, odpychanie się kończynami dolnymi i górnymi).

Gazetowa piłka”- zgniatanie gazety w kulkę. Popychanie papierowych kulek czołem w marszu na czworakach. Podrzucanie, chwytanie kulek.

– Ćwiczenie uspokajające „Masażyk”- dziecko w  rytm muzyki relaksacyjnej wykonuje masażyk kulką z gazety.

 

Język Angielski 31.03.2021r.

  1. Easter – Wielkanoc- poznajemy nowe słowa związane ze świętami

easter /ister/ – wielkanoc

bunny / bani/- króliczek

chick /czik/- kurczaczek

easter egg /ister eg/- pisanka

easter basket /ister baskyt/- koszyczek wielkanocny

Happy Easter! /hapi ister/– Wesołych Świąt Wielkanocnych

  1. „Co widzisz?”- zabawa z rymowanką

Rodzic siada naprzeciw dziecka i pokazuje mu wybrany obrazek i pyta

One, two, three /łan,tu,fri/ jeden, dwa, trzy

what do you see? /łot du ju si?/ Co widzisz?

Dziecko patrzy przez „lornetkę” zrobioną z dłoni  i mówi:

I see a basket /aj si e baskyt / widzę koszyczek

One, two, three /łan,tu,fri/ jeden, dwa, trzy

Zabawę powtarzamy z wszystkimi obrazkami.

 

  1. „Poszukiwacze pisanek”- zapoznanie ze zwyczajem Easter Egg Hunt (czyli wielkanocne polowanie na jajka, to zabawa, która polega na tym, że dzieci szukają jajek ukrytych w ogrodzie, głównie w trawie, wygrywa to dziecko, które odnajdzie ich najwięcej)
  2. „Poszukiwacze pisanek”- zabawa

Rodzic ukrywa w domu wielkanocne pisanki (mogą być plastikowe jajka lub obrazki). Zadaniem dziecka jest odnalezienie jak największej liczby.

  1. „The Way the Bunny Hop”- posłuchajcie piosenki i zatańczcie zgodnie z tekstem

https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc

 

This is the way the bunny hops, (tak króliczek skacze)

Hop hop hop,

Hop, hop, hop

This is the way the bunny hops

On Easter day! (w wielkanocny dzień)

 

This is the way he wiggles his nose, (tak króliczek rusza noskiem)

Wiggle. wiggle, wiggle,

Wiggle, wiggle, wiggle

This is the way the bunny wiggles his nose

On Easter day! (w wielkanocny dzień)

 

This is the way he flops his ears, (tak króliczek rusza uszkami)

Flop, flop, flop.

Flop, flop, flop

This is the way he flops his ears

On Easter day! (w wielkanocny dzień)

 

This is the way he shakes his tail, (tak króliczek trzęsie ogonkiem)

Shake, shake, shake,

Shake, shake, shake

This is the way he shakes his tail

On Easter day! (w wielkanocny dzień)

 

This is the way the bunny hops, (tak króliczek skacze)

Hop hop hop,

Hop, hop, hop

This is the way the bunny hops

On Easter day! (w wielkanocny dzień)

 

  1. „Easter”- kolorowanie obrazka

Zał. 1 Biedronki i Krasnoludki