Warto przeczytać
Działania w ramach innowacji „Kim mogę zostać w przyszłości?” w ramach realizacji:
OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO ”AKADEMIA ZAWODÓW”


W ramach działań plastycznych dzieci tworzyły pszczele zawieszki z kolorowego papieru i innych materiałów dekoracyjnych. Zajęcia te nie tylko utrwalały tematykę spotkania, ale również rozwijały sprawność manualną, kreatywność oraz estetykę pracy.
Cele zajęć:
-
Zapoznanie dzieci z zawodem pszczelarza i jego znaczeniem dla środowiska.
-
Rozwijanie słownictwa i umiejętności wypowiadania się na temat opowiadania.
-
Rozwijanie sprawności manualnej i wyobraźni poprzez twórczość plastyczną.
-
Kształtowanie postawy szacunku wobec przyrody i pracy innych ludzi.
W ramach zajęć dzieci:
-
Poznały zawód fotografa poprzez historyjkę obrazkową, którą układały zgodnie z chronologią wydarzeń. Rozwijały przy tym logiczne myślenie i słownictwo związane z tematyką fotografii.
-
Wykonywały kolorowanki tematyczne związane z fotografią – aparaty fotograficzne, klisze, kadry, zdjęcia. Dzięki temu utrwalały wiedzę o zawodzie i doskonaliły umiejętności grafomotoryczne.
Cele zajęć i działań:
-
Przybliżenie dzieciom zawodu fotografa oraz narzędzi jego pracy.
-
Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wypowiadania się.
-
Wspieranie więzi rodzinnych poprzez wspólne działania fotograficzne.
-
Rozwijanie kreatywności, wyobraźni oraz sprawności manualnej.
-
Wzmacnianie integracji społecznej i współpracy w grupie.
Po ułożeniu historyjki dzieci odpowiadały na pytania związane z jej treścią, utrwalając w ten sposób nową wiedzę i ćwicząc wypowiadanie się pełnymi zdaniami. Następnie wychowawczyni, pani Marzenka, opowiedziała dzieciom o swojej pasji, jaką jest krawiectwo. Zaprezentowała różne przybory używane przez krawcową, m.in. miarę krawiecką, igły, nici, nożyczki, szpilki, guziki i tkaniny. Dzieci miały okazję obejrzeć je z bliska, a niektórych nawet dotknąć, co wzbogaciło ich doświadczenie sensoryczne.
W dalszej części zajęć, podczas aktywności indywidualnych, dzieci kolorowały obrazki związane z zawodem krawcowej, rozwijając sprawność grafomotoryczną i utrwalając temat zajęć.
Cele zajęć:
-
Zapoznanie dzieci z zawodem krawcowej i narzędziami jej pracy.
-
Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
-
Kształtowanie logicznego myślenia poprzez układanie historyjki obrazkowej.
-
Doskonalenie wypowiedzi ustnych poprzez odpowiadanie na pytania.
-
Rozwijanie sprawności manualnej i kreatywności poprzez kolorowanie.
Dzieci z dużym zainteresowaniem słuchały opowieści, a następnie aktywnie uczestniczyły w zabawach edukacyjnych:
-
rozpoznawały odgłosy leśnych zwierząt,
-
brały udział w zabawach z zagadkami o mieszkańcach lasu i roślinach,
-
oglądały film edukacyjny udostępniony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, który w przystępny sposób przedstawiał codzienną pracę leśnika oraz znaczenie lasów dla życia ludzi i zwierząt.
Spotkanie miało nie tylko walor edukacyjny, ale także wychowawczy – dzieci uczyły się szacunku do przyrody i zrozumienia dla pracy osób, które się nią opiekują.
Cele zajęć:
-
Zapoznanie dzieci z zawodem leśnika i jego rolą w ochronie środowiska.
-
Rozwijanie wiedzy przyrodniczej oraz umiejętności rozpoznawania odgłosów leśnych zwierząt.
-
Kształtowanie postaw proekologicznych i szacunku do przyrody.
-
Rozwijanie logicznego myślenia i koncentracji poprzez rozwiązywanie zagadek.
Działania w poszczególnych grupach:
-
Grupa „Biedronki”Dzieci obejrzały film edukacyjny przedstawiający pracę piekarza oraz etapy wypieku chleba. Następnie uczestniczyły w pogadance, podczas której wspólnie omawiały zawód piekarza.
-
Grupa „Misie”Oprócz filmu edukacyjnego dzieci zapoznały się z planszami demonstracyjnymi ilustrującymi narzędzia pracy piekarza. Wysłuchały również krótkiego wierszyka tematycznego o piekarzu, który wprowadził je w atmosferę porannej pracy w piekarni.
-
Grupa „Pszczółki”W tej grupie dzieci wykonywały kolorowanki tematyczne związane z zawodem piekarza, rozwijając przy tym sprawność manualną, koncentrację i kreatywność.
-
Wszystkie grupyKulminacyjnym punktem zajęć była wycieczka do lokalnej piekarni, gdzie dzieci mogły na własne oczy zobaczyć, jak wygląda piec, miesiarka i inne urządzenia używane w piekarni. Uczestniczyły w degustacji różnych rodzajów pieczywa i rozmawiały z piekarzem o jego pracy, dowiadując się, jak ważna i odpowiedzialna jest rola osoby wypiekającej chleb.
Cele zajęć:
-
Poszerzanie wiedzy dzieci na temat wybranych zawodów.
-
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat obejrzanych treści.
-
Kształtowanie postawy szacunku dla pracy innych ludzi.
-
Rozwijanie zainteresowań poznawczych oraz zdolności manualnych.
-
Wzmacnianie integracji grupowej poprzez wspólne wyjście i degustację.
W drugiej części zajęć dzieci wysłuchały bajki Kamishibai pt. „Gburkoludki już znają: dziękuję, proszę, przepraszam”. Wspólnie zastanawiały się, czy i my, podobnie jak mieszkańcy Gburkoplanety, nie zapominamy czasem o magicznych słowach: „proszę”, „dziękuję” i „przepraszam”. Bajka, przedstawiona w formie dziesięciu ilustrowanych kart, ukazała, jak ważne są zwroty grzecznościowe w budowaniu pozytywnych relacji międzyludzkich.
Zainspirowane tematem kosmosu i historią Gburkoludków dzieci podjęły próbę stworzenia własnych rakiet – rozwijając w ten sposób kreatywność, sprawność manualną oraz umiejętność pracy zespołowej. Na zakończenie zajęć odbyła się zabawa sensoryczna z wykorzystaniem masy magnetycznej, która pobudziła zmysły, rozwijała małą motorykę i była doskonałą okazją do wspólnej integracji.
Cele realizowane podczas zajęć:
-
Rozwijanie wiedzy o zawodach – poznanie pracy astronauty.
-
Kształtowanie postaw prospołecznych poprzez naukę używania zwrotów grzecznościowych.
-
Rozwijanie kreatywności i wyobraźni przestrzennej podczas konstruowania rakiet.
-
Wspieranie rozwoju sensorycznego i motorycznego poprzez zabawy z masą magnetyczną.
-
Wzmacnianie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie.
Temat: Innowacja pedagogiczna – GÓRNIK
Działania w ramach innowacji „Kim mogę zostać w przyszłości?” w ramach realizacji:
OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO ”AKADEMIA ZAWODÓW”
29.11.2024 grupa Krasnoludki wyruszyła do kopalni Chwałowice na wycieczkę. Wszystkie dzieci były bardzo podekscytowane. Przewodnikiem wycieczki był Pan Rafał Skoczowski, tata Naszych przedszkolaków. Na wstępie przedszkolaki zwiedziły sztolnię, gdzie zobaczyły jak wygląda praca górnika pod ziemią , następnie ratownicy pokazali co jest im potrzebne do pracy i jakie zadania mają do wykonania , dzieci zobaczyły także cechownię a na końcu odwiedziły izbę pamięci gdzie miały okazję poznać historię kopalni.
Teraz dzieci wiedzą, jak ciężka i niebezpieczna jest praca górnika.
4.12.2024 Wszystkie przedszkolaki przygotowały pogram artystyczny, który przedstawiły zaproszonemu Górnikowi. Do przedszkola przyjechał Pan Rafał Skoczowski, który jest górnikiem. Tańce, wiersze i odśpiewane piosenki uświetniały obchody tego Święta. Po tej części nastąpiło wystąpienie Pana Rafała, który opowiedział wszystkim przedszkolakom jak wygląda praca górnika. Dzieci miały także okazję zobaczyć jak wygląda galowy strój górnika.
Życzmy wszystkim górnikom zdrowia i sił na kolejne lata pracy.
Szczęść Boże !!!
Temat: Innowacja pedagogiczna – KOLEJARZ
Działania w ramach innowacji „Kim mogę zostać w przyszłości?” w ramach realizacji:
OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO ”AKADEMIA ZAWODÓW”
25.11.2024 Gr. Krasnoludki odwiedził Kolejarz.
Dzieci miały okazję dowiedzieć się na czym polega praca kolejarza. Dzieci zobaczyły także jak wygląda pełne umundurowanie pracownika kolei. Zadawały wiele pytań i cierpliwie czekały na odpowiedz. Pokolorowały przygotowaną kolorowankę. Przedszkolaki wspólnie z gościem bawiły się w pociągi.
Serdecznie dziękujemy tacie jednego z Krasnoludków za poświęcony czas i przybliżenie ciekawego zawodu kolejarza .
Temat: Innowacja pedagogiczna – DENTYSTA
Działania w ramach innowacji „Kim mogę zostać w przyszłości?” w ramach realizacji:
OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO ”AKADEMIA ZAWODÓW”
25 i 26.11.2024 wszystkie grupy przedszkolne spotkały się z Dentystą.
Odbyły się Warsztaty z profilaktyki i higieny jamy ustnej przeprowadzone przez Kubiak Clinic w oparciu o prezentację, plansze demonstracyjne, wierszyk o zawodzie oraz kolorowanki związane z tematem.
Pani stomatolog opowiadała jak dbać o swoje ząbki by były zdrowe i białe. Demonstrowała jak prawidłowo myć ząbki, zapoznała dzieci z zasadami właściwego szczotkowania zębów i dbania o higienę jamy ustnej . Przedszkolaki, których rodzice wyrazili zgodę, miały sprawdzone ząbki. Pani doktor zwróciła szczególną uwagę dzieci na potrzebę jedzenia owoców i warzyw w różnej postaci, oraz na ograniczenie spożywania słodyczy.
PROJEKT – Terenowe laboratorium dżdżownicy Emilki
Dżdżownica Emilka zaprasza do wspólnych działań na terenie Terenowego Laboratorium Dżdżownicy Emilki. Projekt realizowany jest dzięki dofinansowaniu z Funduszu Naturalnej Energii, którego organizatorem jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A.
Projekt został napisany z myślą o tych najmłodszych by poruszać tematy ważne dla Nas i całej Ziemi. Doświadczenia i bliskość z naturą pozwala na łatwiejsze przyswajanie wiedzy i poszerzanie swoich umiejętności.
„Niewielki skrawek ziemi przed Szkołą Podstawową Specjalną z Oddziałami Przedszkolnymi nr 7 w Rybniku zagospodarowany został na cele… laboratorium. W terenie uczniowie i przedszkolaki będą uczyły się przyrody.” – Radio 90
Cele projektu:
– Poszerzanie świadomości przyrodniczej we wszystkich grupach biorących udział w projekcie – prowadzenie zajęć, założenie dziennika obserwacji Emilki Dżdżownicy (Spotkania z dżdżownicą Emilką – poznanie bohaterki, zajęcia o różnej tematyce przyrodniczej.)
– Zwiększenie świadomości poszanowania wody, ukazanie jak w łatwy sposób składować wodę, poznanie własności wody, jej złożonego charakteru oraz ciekawych cech, które stale wpływają
na życie nasze i naszej planety
– Zapoznanie z najważniejszymi cechami i rolą gleby w przyrodzie, dzięki prostym i ciekawym doświadczeniom
– Propagowanie przebywania na świeżym powietrzu, zwiększenie świadomości dzieci i ich opiekunów, wachlarz pomysłów na spędzenie wolnego czasu na świeżym powietrzu
– Zapoznanie dzieci z pomiarem wilgotności, ciśnienia atmosferycznego czy prędkości wiatru,
co pozwoli lepiej zrozumieć wpływ zanieczyszczeń na zdrowie i stan środowiska naturalnego
– Wzbogacenie wiedzy teoretycznej, ale także rozwijanie umiejętności analitycznych, krytyczne myślenie oraz zainteresowanie naukami przyrodniczymi, dzięki temu uczestnicy mogą stać się bardziej świadomymi i aktywnymi obywatelami, którzy dbają o stan środowiska
DWIE GRUPY Z NASZEGO PRZEDSZKOLA BRAŁY UDZIAŁ W ZAJĘCIACH. WIĘCEJ INFORMACJI W PONIŻSZYCH LINKACH
- BIEDRONKI – ZAJĘCIA WYJAZDOWE
https://sps7rybnik.pl/dzdzownica-emilka-dalej-w-akcji/
- KRASNOLUDKI – ZAJĘCIA NA TERENIE PRZEDSZKOLA
https://sps7rybnik.pl/dzdzownica-emilka-dalej-w-akcji/
Dorota Dolecka
Oddziały Przedszkolne przy Szkole Podstawowej Specjalnej z Oddziałami Przedszkolnymi nr 7 w Rybniku